Opracowania z tej grupy tematycznej należą do natępujących mniejszych działów.
1. Rozmaite rodzaje symetrycznych parkietaży płaszczyzny:
[P1]
"O kilku rodzajach regularnych parkietaży płaszczyzny"
autorstwa Patrycji Kumaszki (o parkietażach platońskich, archimedesowych i odbiciowych);
[P2]
"Parkietaże półobrotowe"
autorstwa Anny Zwęglińskiej;
[P3]
"Klasyfikacja parkietaży 2-Archimedesowych"
autorstwa Julii Bugiel;
[P4]
"Klasyfikacja ekwitranzytywnych parkietaży za pomocą wielokątów foremnych"
autorstwa Weroniki Buchar;
2. Matematyczna analiza różnych rodzajów parkietaży w stylu grafik M.C. Eschera:
[E1]
"Parkietaże typu Eschera na płaszczyźnie"
autorstwa Emilii Chmielewskiej;
[E2]
"O pewnej klasie regularnych parkietaży z dwoma rodzajami płytek"
autorstwa Diany Krawczyńskiej;
[E3]
"Klasyfikacja parkietaży izotoksalnych o niesymetrycznych krawędziach"
autorstwa Małgorzaty Moc.
[E4]
"Klasyfikacja zakresów kształtów płytek w wielokątowych parkietażach izohedralnych o
niesymetrycznych płytkach"
autorstwa Pawła Gielgiera.
3. Metoda orbifoldów Johna Conwaya i jej zastosowania:
[O1]
"O symetriach wzorów płaskich"
autorstwa Kaliny Kijewskiej;
[O2]
"Klasyfikacja szlaków ze względu na symetrie metodą Conwaya"
autorstwa Marii Kaczmarek;
[O3]
"Klasyfikacja parkietaży izohedralnych o niesymetrycznych płytkach"
autorstwa Katarzyny Siejek;
[O4]
"Klasyfikacja zakresów kształtów płytek w wielokątowych parkietażach izohedralnych o
niesymetrycznych płytkach"
autorstwa Pawła Gielgiera.
4. Parkietaże w przestrzeni, na sferze i na płaszczyźnie nieeuklidesowej:
[S1]
"Odbiciowe parkietaże przestrzeni o czworościennych klepkach"
autorstwa Pauliny Górskiej.
[S2]
"Odbiciowe parkietaże przestrzeni o klepkach
będących ostrosłupami"
autorstwa Darii Przybylak.
[S3]
"Parkietaże platońskie i szachownice archimedesowskie w geometrii
hiperbolicznej"
autorstwa Mateusza Suwary.
Poniżej przytaczam obszerniejsze opisy poszczególnych pozycji z tej grupy tematycznej.
Dział 1: Rozmaite rodzaje symetrycznych parkietaży płaszczyzny
Zamieszczone w tym dziale opracowania dotyczą różnych rodzajów symetrycznych parkietaży.
|
|
Patrycja Kumaszka, "O kilku rodzajach regularnych parkietaży płaszczyzny", praca licencjacka, 2015. plik pdf
W tej pracy znajdziecie opisy wszystkich parkietaży foremnych, półforemnych i odbiciowych,
wraz z uzasadnieniem, że innych takich parkietaży nie ma (będzie to więc tzw, KLASYFIKACJA parkietaży tych
trzech typów). Parkietaże foremne, to parkietaże za pomocą jednakowych wielokątów foremnych.
Parkietaże półforemne to parkietaże, których płytki są niejednakowymi wielokątami foremnymi, ale w których
płytki te są rozmieszczone w ten sam sposób wokół wszystkich wierzchołków parkietażu.
(Parkietaże półforemne są też nazywane parkietażami archimedesowymi). Wreszcie parkietaże odbiciowe
to takie parkietaże, w których każde dwie płytki sąsiadujące ze sobą przez krawędź są do siebie symetryczne
wględem tej wspólnej krawędzi.
Okazuje się, że są tylko 3 rodzaje parkietaży foremnych (platońskich), 8 rodzajów parkietaży półforemnych (archimedesowych),
i również 8 rodzajów parkietaży odbiciowych.
|
|
[P2] Parkietaże półobrotoweAnna Zwęglińska, "Parkietaże półobrotowe", praca licencjacka, 2017. plik pdf Parkietaż półobrotowy to taki parkietaż wielokątami, w którym dowolne dwie płytki sąsiadujące przez krawędź są do siebie półobrotowo symetryczne względem środka tej krawędzi. Znaczy to, że każda z tych płytek jest obrazem drugiej w obrocie o kąt 180 stopni względem środka ich wspólnej krawędzi. W pracy znalezione zostają wszystkie takie parkietaże, wraz z opisaniem wszystkich możliwych kształtó ich płytek. Okazuje się na przykład, że płytki takich parkietaży mogą być tylko trójkątami, czworokątami lub sześciokątami. Okazuje się, że płytką parkietażu półobrotowego może być dowolny trójkąt oraz dowolny czworokąt (także niewypukły!), natomiast niedowolny sześciokąt. W pracy opisane są więc także wszyskie sześciokąty mogące być płytkami półobrotowych parkietaży. |
|
[P3] Parkietaże 2-archimedesoweJulia Bugiel, "Klasyfikacja parkietaży 2-Archimedesowych", praca magisterska, 2017. plik pdf Parkietaże 2-archimedesowe składają się z płytek będących niejednakowymi wielokątami foremnymi rozmieszczonymi w taki sposób, że naokołom wierzchołków pojawiają się dokładnie dwie różne konfiguracje tych płytek. W pracy znalezione zostały (czyli sklasyfikowane) wszystkie pary konfiguracji płytek wokół wierzchołków realizowane w parkietażach 2-archimedesowych. Okazuje się, że jest 16 takich par konfiguracji. W pracy jest też pokazane, że dla czterech spośród tych par konfiguracji realizujące je parkietaże 2-archimedesowe są jednoznaczne, natomiast dla pozostałych dwunastu par liczba istotnie różnych parkietaży 2-archimedesowych realizujących takie pary jest nieskończena. W tej pracy korzysta się z przeprowadzonej w pracy [P1] klasyfikacji 21 konfiguracji wielokątów foremnych szczelnie otaczających pojedynczy wierzchołek. |
|
[P4] Parkietaże ekwitranzytywne o foremnych płytkachWeronika Buchar, "Klasyfikacja ekwitranzytywnych parkietaży za pomocą wielokątów foremnych", praca magisterska, 2017. plik pdf Parkietaż nazywamy ekwitranzytywnym jeśli dla dowolnych dwóch płytek tego samego kształtu istnieje symetria całego parkietażu przekształcająca jedną z tych płytek na drugą (poglądowo znaczy to, że te płytki o tym samym kształcie są położone w taki sam sposób względem reszty parkietażu). W pracy analizowane są parkietaże ekwitranzytywne, w których wszystkie płytki są wielokątami foremnymi. Przekonujemy się, że istnieją dokładnie 22 takie parkietaże. Również w tej pracy korzysta się z przeprowadzonej w pracy [P1] klasyfikacji 21 konfiguracji wielokątów foremnych szczelnie otaczających pojedynczy wierzchołek. |
|
Dział 2: Matematyczna analiza różnych rodzajów parkietaży w stylu grafik M.C. EscheraOpracowania [E1], [E2] i [E3] dotyczą parkietaży, których płytki mogą mieć bardzo nieregularne kształty - nie muszą być nawet wielokątami. Parkietaże tego rodzaju pojawiają się np. w twórczości holenderskiego grafika M.C. Eschera. Opracowania zawierają matematyczne opisy i klasyfikacje różnych typów takich parkietaży. Prace te mogą stanowić podstawę do projektowania własnych parkietażowych kompozycji o takich typach symetrii, jakie nie pojawiły się w twórczości Eschera. Praca [E1] dotyczy parkietaży, w których wszystkie płytki mają ten sam kształt, natomiast praca [E2] analizuje parkietaże z płytkami o dwóch różnych kształtach. W pracy [E3] rozważającej jeszcze inny rodzaj symetrii parkietaży, pojawiają się przykłady zarówno z jednym jak i z dwoma kształtami płytek. Opracowanie [E4], choć na pierwszy rzut oka nie ma związku z kompozycjami Eschera, w rzeczywistości także stanowi źródło możliwych inspiracji do tworzenia tego typu kompozycji, przy czym w tym przypadku wszystkie płytki mają ten sam kształt, zaś omówione tu typy parkietaży są różne od tych omówionych w opracowaniu [E1]. |
z nieregularnych wielokątów |
[E1] Parkietaże regularne oparte na foremnym (platońskim) parkietażu kwadratamiEmilia Chmielewska, "Parkietaże typu Eschera na płaszczyźnie", praca magisterska, 2002. plik pdf Holenderski grafik M.C. Escher stworzył liczne kompozycje, które nazywał "regularnymi podziałami płaszczyzny". W tych kompozycjach płaszczyzna jest zapełniana w sposób szczelny, zgodnie z pewnymi precyzyjnymi regułami przekształceń, jednakowymi nieregularnymi figurami, którym Escher nadaje formę ptaków, ryb, jaszczurek, aniołów, łodzi żaglowych lub innych rozpoznawalnych obiektów. W prezentowanej pracy przeprowadzony został matematyczny opis, oraz analiza i klasyfikacja, pewnej sporej rodziny parkietaży mających takie cechy jak wspomniane kompozycje Eschera. Są to parkietaże, w których płytki rozmieszczone są w kombinatorycznie podobny sposób jak kwadratowe płytki w parkietażu foremnym, ale reguły ich przekształcania na siebie mogą być rozmaite i skomplikowane. |
|
|
Okazuje się, że istnieje 16 koherentnych zestawów reguł przekształceń, którymi można się posługiwać przy
tworzeniu takich regularnych parkietaży. Dla każdej z tych reguł kształty płytek można modyfikować w dwóch
krokach. Najpierw, kwadraty można czasem zastąpić innymi czworokątami spełniającymi pewne warunki
(zależne od rozpatrywanego zestawu reguł przekształceń), i prezentowana praca zawiera kompletną analizę możliwości
takich czworokątnych kształtów dla wszystkich zestawów reguł. Następnie, w czworokątnym parkietażu można
dokonać w sposób systematyczny i regularny modyfikacji niektórych boków w płytkach, by stały się
krzywoliniowe. Ta ostatnia możliwość modyfikacji nie podlega już matematycznej analizie,
i jest raczej kwestią indywidualnej inwencji i pomysłowości. W pracy ukazane są przykłady takich modyfikacji.
Praca może być wykorzystana jako instrukcja tworzenia własnych kompozycji przypominających te
opracowywane przez Eschera, i realizujących wszystkie matematycznie możliwe zestawy reguł przekształceń.
[E2] Parkietaże 2-regularne naprzemienne (zainspirowane twórczością M.C. Escher'a)Diana Krawczyńska, "O pewnej klasie regularnych parkietaży z dwoma rodzajami płytek", praca magisterska, 2019. plik pdf Klasa parekietaży opisana w tej pracy zainspirowana została grafikami holenderskiego artysty M.C. Escher'a. Parkietaż nazywamy regularnym jeśli dla każdych dwóch płytek istnieje symetria parkietażu przeprowadzająca jedną z tych płytek na drugą. Kształty płytek nie muszą być przy tym regularne ani symetryczne, nie muszą też być wielokątami. Parkietaż nazywamy 2-regularnym, jeśli składa się z dwóch rodzajów płytek, i dla dowolnych dwóch płytek TEGO SAMEGO RODZAJU istnieje symetria parkietażu przeprowadzająca jedną z tych płytek na drugą. Parkietaż 2-regularny nazywamy naprzemiennym, gdy płytki sąsiadujące ze sobą przez krawędź są zawsze dwóch różnych rodzajów. Jest to własność ulubiona przez Eschera, gdyż pozwala pomalować płytki dwoma kolorami w taki sposób, że płytki tego samego rodzaju mają ten sam kolor, zaś płytki sąsiadujące przez krawędź mają różne kolory. W pracy znalezione zostały wszystkie typy takich parkietaży, a jest ich jak się okazuje aż 37. Analiza grafik Eschera pokazuje, że artysta ten wykorzystał w swoich kompozycjach jedynie 12 spośród wszystkich 37 typów takich parkietaży. Pozostałe typy czekają jeszcze na swoje artystyczne realizacje. |
|
[E3] Parkietaże izotoksalne (o symetrii działającej przechodnio na krawędziach)Małgorzata Moc, "Klasyfikacja parkietaży izotoksalnych o niesymetrycznych krawędziach", praca magisterska, 2019. plik pdf Wśród parkietaży spotykamy rozmaite rodzaje symetrii. Może się np. zdarzyć, że wszystkie płytki parkietażu są w taki sam sposób położone względem reszty parkietażu (tzw. parkietaże regularne, w których wszystkie płytki muszą mieć jednakowy kształt), albo że jednakowe położenie względem reszty parkietażu mają wszyskie jego wierzchołki (wtedy płytki mogą mieć różne kształty, a przykładami są tu parkietaże półforemne, czyli archimedesowe). Jest też możliwe, że jednakowe położenie względem reszty parkietażu mają jego wszystkie krawędzie. Parkietaże o takim mniej znanym rodzaju symetrii nazywają się IZOTOKSALNYMI. Nietrudno się przekonać, że w takim parkietażu występuje albo jeden albo dwa rodzaje płytek. W pracy analizowane są parkietaże izotoksalne o dodatkowej własności "niesymetryczności" krawędzi. Ponieważ płytki w takich parkietażach mogą mieć zupełnie nieregularne kształty, i można te kształty modyfikować jednocześnie we wszystkich płytkach bez zmiany istotnych cech parkietażu, w pracy opisane jest pojęcie TYPU KOMBINATORYCZNEGO parkietażu izotoksalnego, odzwierciedlające własnie takie istotne cechy. Znalezione są wszystkie typy kombinatoryczne izotoksalnych parkietaży o niesymetrycznych krawędziach, i okazuje się, że jest ich 13 |
|
[E4] Kształty płytek w wielokątowych parkietażach izohedralnychPaweł Gielgier, "Klasyfikacja zakresów kształtów płytek w wielokątowych parkietazach izohedralnych o niesymetrycznych płytkach", praca magisterska, 2020. plik pdf Regularne parkietaże, będące jednym z ważnych motywów w twórczości M.C. Eschera, zostały gruntownie zbadane przez matematyków. Sklasyfikowane zostały wszystkie możliwe TYPY KOMBINATORYCZNE takich parkietaży (czyli reguły budownia takich parkietaży z pojedynczej płytki pewnego rodzaju), i okazało się, że przy założeniu niesymetyryczności płytki typów takich jest 46. Czytelnik może zapoznać się z pewnym nowym ujęciem tej klasyfikacji, wg pomysłu błyskotliwego brytyjskiego matematyka Johna Conwaya, w opracowaniu [O3] opisanym poniżej. W tu opisywanym opracowaniu [E4], dla wybranej połowy spośród wspomnianych 46 typów, znalezione są wszystkie możliwe wielokątne kształty płytek powalające budować parkietaż analizowanego typu. Można to traktować jak instrukcję tworzenia ciekawych i nietypowych regularnych parkietaży w stylu Eschera, przy czym wskazane wielokątowe kształty można dalej modyfikować, zastępując w systematyczny sposób brzegowe proste segmenty w płytkach zakrzywionymi liniami wg własnego pomysłu. Wybrane do analizy i omówione typy są inne niż te opisane w pokrewnej pracy [E1]. |
|
Zmarły w roku 2020 (na choroby towarzyszące zakażeniu koronawirusem) John Conway to błyskotliwy brytyjski matematyk o niezwykle oryginalnej osobowości i inwencji. Dokonał wielu spektakularnych odkryć, ale w gruncie rzeczy traktował matematykę jako fascynującą zabawę. Dążył do wyrażenia trudnych zagadnień matematycznych w możliwie prosty i atrakcyjny sposób. Interesował się grami i łamigłówkami, wymyślił grę w życie.
John Conway opracował nowy sposób przeprowadzenia dowodu, że istnieje dokładnie 17 typów symetrii wzorów płaskich. Wykorzystał do tego nowoczesne i niezbyt szeroko znane, ale bardzo poglądowe pojęcie orbifoldu. Prezentował ten dowód przy różnych okazjach, a nawet zawarł jego szkicowy opis w jednej ze swoich książek. Znalazł też kilka dalszych zastosowań tej "metody orbifoldów" do zagadnień dotyczących symetrycznych obiektów płaskich. Praca [O1] zawiera przystępny i kompletny opis klasyfikacji symetrii wzorów płaskich metodą Conwaya. Praca [O2] zawiera klasyfikację typów symetrii wzorów zwanych szlakami, metodą orbifoldów, zgodnie z pomysłem Conwaya. W pracy [O3] przedstawiona jest klasyfikacja za pomocą orbifoldów, także według pomysłu Conwaya, tzw. izohedralnych parkietaży o niesymetrycznych płytkach. Praca [O4] jest uzupełnieniem pracy [O3] - analizowane są w niej możliwe kształty płytek w poszczególnych "typach" izohedralnych parkietaży; ta ostatnia praca nie odwołuje się już do orbifoldów ani do innych idei Conwaya.
[O1] Mozaiki, czyli regularne wzory płaskie, i ich 17 typów symetriiKalina Kijewska, "O symetriach wzorów płaskich", praca magisterska, 2014. plik pdf Typy symetrii płaskich regularnych wzorów (powtarzalnych w dwóch różnych kierunkach) zostały zbadane i opisane pod koniec XIX wieku. Okazało się, że jest 17 typów takich wzorów, jeśli brać pod uwagę tylko istotne cechy ich symetrii. Pod koniec XX wieku John Conway zaproponował zupełnie nowy i koncepcyjnie bardzo piękny dowód tego faktu. Choć dający się opowiedzieć w sposób przystępny, dowód ten nie doczekał się kompletnego opisu w prostym języku. Praca [O1] jest próbą takiego właśnie opisu, i wydaje się dostępna nawet jako materiał dla interesujących się matematyką uczniów szkoły średniej. Orbifold wzoru płaskiego to pewna powierzchnia, z oznaczonymi punktami specjalnymi, która koduje "sposób w jaki wzór jest symetryczny". Mówiąc nieco bardziej zaawansowanym językiem, orbifold to przestrzeń orbit grupy symetrii wzoru. Orbifoldowa klasyfikacja typów symetrii wzorów płaskich wykorzystuje znajomość klasyfikacji powierzchni, i jest to najbardziej zaawansowane matematyczne narzędzie wykorzystywane przy tej klasyfikacji. Klasyfikacja powierzchni jest przytoczona w sposób przystępny w tej pracy. Dodatkowym wykorzystywanym narzędziem jest, także przytoczone i omówione w pracy, pojęcie charakterystyki Eulera powierzchni. |
|
Maria Kaczmarek, "Klasyfikacja szlaków ze względu na symetrie metodą Conwaya", praca magisterska, 2016. plik pdf
Tak jak w powyżej opisanej pracy [O1] orbifoldy są wykorzystywane do znalezienia wszystkich typów symetrii wzorów rozciągniętych na całej płaszczyźnie, tak w tej pracy ta sama metoda zastosowana jest do tzw. szlaków, czyli rytmicznych wzorów rozciągających się w jednym kierunku. Okazuje się, że takich typów symetrii dla szlaków jest dokładnie siedem.
Katarzyna Siejek, "Klasyfikacja parkietaży izohedralnych o niesymetrycznych płytkach", praca magisterska, 2018. plik pdf
Ta praca, nagrodzona w ogólnopolskim konkursie mBanku na najlepszą pracę dyplomową z matematyki, dotyczy klasyfikacji typów parkietaży izohedralnych. Parkietaże izohedralne, zwane też regularnymi, to parkietaże o płytkach jednego kształtu spełniające warunek regularności mówiący, że wszystkie płytki są identycznie położone względem reszty parkietażu. Matematycznie wyraża się tą własność przez wymaganie, by dla dowolnych dwóch płytek istniała symetria całego parkietażu przeprowadzająca jedną z tych płytek na drugą. Przykłady parkietaży izohedralnych z płytkami o nieregularnych kształtach zamieszczone są na rysunkach powyżej, przy omówieniach opracowań [E1], [E3] i [E4]. Parkietaże izohedralne różniące się od siebie kształtem mogą mieć tą samą zasadę budowy. Mówimy wtedy, że parkietaże te mają ten sam typ. Jak dokładnie określa się taki typ, można dowiedzieć się z pracy.
W pracy znalezione są wszystkie typy parkietaży izohedralnych, metodą zaproponowaną przez Johna Conwaya, wykorzystującą pojęcie orbifoldu dla grupy symetrii parkietażu. O orbifoldach jest mowa we wspomnianej powyżej pracy [O1], ale i w tej pracy są one wyczerpująco przypomniane, opisane i omówione. Dużą rolę w pracy odgrywa też analiza powierzchni i tego co z nimi się dzieje pod wpływem rozcinania wzdłuż pewnych krzywych. Teoria powierzchni, ich klasyfikacja, a także pojęcie charakterystyki Eulera powierzchni, są przystępnie wprowadzone w tym zakresie, w jakim są potrzebne do przeprowadzania rozumowań i analiz dotyczących parkietaży izohedralnych. |
"śladów" zostawionych przez te parkietaże na powierzchni orbifoldu; po rozcieciu powierzchni orbifoldu wzdłuż takiego "śladu" otrzymuję się płytkę parkietażu |
Paweł Gielgier, "Klasyfikacja zakresów kształtów płytek w wielokątowych parkietazach izohedralnych o niesymetrycznych płytkach", praca magisterska, 2020. plik pdf
Na rusynku obok można zobaczyć, że kształt płytki parkietażu izohedralnego, nawet gdy jest to kaształt wielokąta, może być całkiem niebanalny. Zamieszczona tu praca zawiera analizę wszystkich możliwych wielokątowych kształtów płytek dla poszczególnych rodzajów (typów) parkietaży izohedralnych. W istocie jest tu przeanalizowana w pełni połowa spośród aż 46 typów takich parkietaży. Pracę można traktować jako uzupełnienie poprzedniej pracy [O3]. Można ją też czytać jak instrukcje tworzenia intersujących parkietaży, dostarczającą wielokątowe schematy, które można poddawać dalszym twórczym przeróbkom we własnym zakresie. |
|
[S1] Odbiciowe parkietaże przestrzeni za pomocą jednakowych płytek w kształcie czworościanów
|
|
[S2] Odbiciowe parkietaże przestrzeni wielościennymi płytkami o kształcie ostrosłupów
Daria Przybylak,
"Odbiciowe parkietaże przestrzeni o płytkach będących ostrosłupami",
Ta praca jest kontynuacją pracy [S1]. Dotyczy ona nadal odbiciowych parkietaży przestrzeni,
czyli takich zapełnień przestrzeni jednakowymi wielościanami, że każde dwa wielościany mające wspólną ścianę
są do siebie symetryczne względem płaszczyzny zawierającej tą ścianę.
|
|
[S3] Parkietaże platońskie (foremne) oraz szachownicowe parkietaże archimedesowe (półforemne) płaszczyzny nieeuklidesowejMateusz Suwara, "Parkietaże platońskie i szachownice archimedesowskie w geometrii hiperbolicznej", praca magisterska, 2012. plik pdf Na płaszczyźnie nieeuklidesowej niemożliwe jest skalowanie figur bez zmiany ich kształtu. Ma to różne konsekwencje, ale jedna z nich dotyczy parkietaży. Nie ma na płaszczyźnie nieuklidesowej problemu ze zdefiniowaniem analogonów pojęć parkietaży platońskich i archimedesowych, czyli specjalnych parkietaży których wszystkie klepki są (nieeuklidesowymi) wielokątami foremnymi. Co więcej, takich parkietaży jest na płaszczyźnie nieeuklidesowej dużo więcej niż w zwsykłej geometrii. Jednak rozmiar wielokątów wchodzących w skłąd takich parkietaży jest jednoznacznie zdeterminowany przez rodzaj parkietażu (nie jest możliwe przeskalowanie całego parkietażu). Praca zawiera omówienie wspomnianych powyżej pojęć i zjawisk, a także wyliczenia długości boków i miar kątów w wielokątach foremnych będących klepkami poszczególnych parkietaży. |
(przedstawione w modelu dyskowym Poincare'go) |