2009-02-21 14:08:26 CET
MATEMATYKA DLA CHEMIKÓW II (2008) - wykład
Wykład dla chemii środowiska i chemii biologicznej.
Ćwiczeniowcy: Janusz Pawlikowski, Aleksander Iwanow, Tadeusz Pezda, Marcin
Petrykowski, Małgorzata Letachowicz.
- WYKŁAD 13 - rachunek macierzowy
- WYKŁAD 12 - układy równań różniczkowych (na egzaminie
nieobowiązujący)
- Lista zadań (dodatkowa) (uwaga, w
zadaniu 3 pomyliłem zające z rysiami: liczbę ofiar
wyraża funkcja x(t),
a drapieżników
y(t), a nie odwrotnie).
- Dzisiejszy wykład został brutalnie przerwany, ale to, co
udało się przerobić wystarczy,
aby rozwiązać zadania z
listy.
W zadaniu 2. mamy opis liczebności populacji dwóch gatunków,
które rywalizują o pożywienie
- np. lwów (x) i tygrysów
(y). To, jak zmienia się populacja lwów zależy od liczby
lwów i liczby tygrysów
(im więcej lwów, tym więcej rodzą lwiątek, więc
współczynnik przy x jest dodatni, natomiast im
więcej tygrysów, tym więcej antylop podjadają one
lwom, stąd współczynnik przy y jest ujemny).
W zadaniu należy rozwiązać podany układ i odkryć, czy któraś z
populacji wyginie
(trzeba przyrównać otrzymane funkcje do
0).
Jeśli ktoś nie chce rozwiązywać, może wejść na tę stronę i
oglądnąć rozwiązania.
W polu po lewej stronie należy
wpisać
(0.09*y1-0.02*y2),200
(-0.02*y1+0.06*y2),150
trzeba też wpisać y-min=0,y-max=300,x-max=20
i narysować rozwiązania. W tym samym programie można wpisać też
model ofiara-drapieżnik z zadania 3.
W tym samym polu trzeba wpisać np.
(0.4-0.2*y2)*y1,100
(0.1*y1=0.3-0.05*y2)*y2,20
trzeba też wpisać y-min=0,y-max=30,x-max=100.
Jak zinterpretować ten rysunek?
- Inną ciekawą stroną o modelu ofiara-drapieżnik jest Nania.
Prezentuje ona populacje lisów
(czerwone kropki) i zajęcy
(niebieskie kropki). Zielone kropki to brak lisa i zająca (np.
trawa).
Zające się mnożą. Lisy zjadają zające (tzn.
niebieska kropka zmienia się w czerwoną, jeżeli czerwoa
jest w pobliżu). Jeżeli w pobliżu czerwonej kropki
(lisa) nie ma przez pewien czas zająca,
to lis zdycha
(czerwona kropka zamienia się w zieloną). Wszystko odbywa się z
pewnymi
prawdopodobieństwami, którymi można manipulować.
W polu po lewej stronie można wpisać
odpowiednio
0.1 ("liczba zajęcy" na początku)
0.01 ("liczba lisów" na początku)
4 (pozostałe współczynnik opisują, jak mnożą się zające,
umierają lisy, itd.)
0.1
1.0
0.02
i kliknąć Start.
A co się będzie działo, jeśli liczba lisów będzie
równa liczbie królików?
Spróbuj pobawić się parametrami
określającymi początkową liczbę zajęcy i lisów...
- Inna
ciekawa strona (niestety znowu po angielsku) o modelu
ofiara-drapieżnik.
Mamy tu dwa gatunki, które rywalizują ze
sobą. Wykres żółty opisuje populację pierwszego,
czerwony -
drugiego z nich. Małe tłumaczenie:
population density - gęstość populacji na początku;
exponential growth rate - współczynnik opisujący, jak
szybko gatunek się rozmnaża;
competition coefficient - współczynnik opisujący, jak
dobrze gatunek rywalizuje.
Jak się mają te współczynniki do współczynników z zadania 2?
- WYKŁAD 11 - równania różniczkowe 2. rzędu.
- Lista zadań (plik PDF)
- O zadaniu ze sprężyną. Na wykładzie wprowadziłem
trochę niewygodne oznaczenia, stąd równanie
nie chciało wyjść w
prostej postaci. Najlepiej zacząć tak: niech funkcja y(t)
opisuje położenie odważnika
względem punktu równowagi (tzn. tego
punktu, w którym siły ciężkości działające na odważnik
równoważyłyby siły sprężyny). Niech drównowagi oznacza odległość
punktu równowagi od końca
nierozciągniętej sprężyny. Niech
d oznacza odległość odważnika od owego końca. Wtedy
y = d
- drównowagi i wszystko działa tak, jak powinno.
- Zachęcam do sprawdzenia, co na temat zadań z listy mówią
strony internetowe do rozwiązywania
równań różniczkowych,
których listę podałem przy wykładzie 9.
- Spośród podanych tam stron jedynie w ODE's
można rozwiązywać równania 2. rzędu (w polu Orderi
należy
wpisać 2).
- WYKŁAD 10 - równania różniczkowe liniowe.
- w tym tygodniu listy nie ma
- O prawie stygnięcia Newtona (którego na wykładzie
używaliśmy do określenia godziny zbrodni)
można poczytać np. na
wikipedii.
O tym, gdzie poczytać o kinematyce chemicznej, wiecie zapewne
więcej niż ja. Polecam w każdym razie, żeby czytać te źródła,
które używają aparatu matematycznego
(nie ma kinematyki bez
równań różniczkowych!). Możecie zajrzeć np. na artykuł
Krystyny Włodkowskiej.
Używane tam oznaczenia nieco
odbiegają od tych z naszego wykładu. Można jednak, do czego
zachęcam, przeczytać o reakcjach pierwszego i drugiego rzędu i
śledząc równania różniczkowe, które je
opisują, zrozumieć,
dlaczego czas połowicznego rozpadu ma sens w przypadku reakcji
pierwszego rzędu,
a nie ma w przypadku reakcji wyższych rzędów.
- WYKŁAD 9 - równania różniczkowe.
- Lista zadań (plik PDF)
- W Internecie można znaleźć wiele appletów do rozwiązywania
równań różniczkowych i rysowania
ich rozwiązań szczególnych.
Oto przykłady (jeśli nie działają, być może trzeba zainstalować
Javę):
- DiffEqu
- Na dole wpisujemy równania, które chcemy rozwiązać. Jak widać
musi ono być
postaci dy/dx=... i w tym, co wpiszemy może
występować i y i x. Po wpisaniu równiania
trzeba
kliknąć Draw. To, co zobaczymy, to naszkicowane
rozwiązania szczególne dla wielu warunków
początkowych. Jeśli
klikniemy na układ współrzędnych, zobaczymy wyraźnie narysowane
konkretne
rozwiązanie szczególne, które przechodzi przez ten
punkt, który kliknęliśmy. Klikając na punkt
określamy po prostu
warunek początkowy (jeśli punkt ma współrzędne 2,5, to
warunkiem jest y(2)=5;
niestety w tym applecie osie
współrzędnych nie są podpisane).
- ODE's.
Pierwsze co powinniśmy zrobić to wpisać w polu Order
wartość 1. Dzięki temu będziemy
rysować równania
pierwszego rzędu, a więc takie, jakie (na razie) rozważamy.
W polu powyżej
możemy wpisywać równania różniczkowe, podobnie,
jak w pierwszym applecie. Potem, manewrując
niebieskim punktem
możemy oglądać konkretne rozwiązania szczególne, a mianowicie
te, które
przechodzą przez niebieski punkt. Niebieski punkt
określa nam po prostu warunek początkowy.
Tym razem wartości na
osiach liczbowych są już zaznaczone.
- Wpisując w Google differential equations i
applet można znaleźć więcej podobnych stron.
Niestety,
nie znalazłem żadnej po polsku (co nie znaczy, że takiej nie
ma).
- WYKŁAD 8 - całki krzywoliniowe. (na egzaminie
nieobowiązujący)
- Lista zadań (plik PDF)
- Przypominam, że całek krzywoliniowych nie będzie na
egzaminie.
Na stronie Wikipedia: Lista
Krzywych znajdują się przykłady różnych krzywych na
płaszczyźnie.
Przy niektórych z nich podany jest też opis
parametryczny (a więc taki, jak na wykładzie).
Zainteresowanych pogłębieniem swej wiedzy na temat całek
krzywoliniowych odsyłam
do wykładół Macieja
Grzesiaka z Politechniki Poznańskiej.
- WYKŁAD 7 - zastosowania całek podwójnych.
- Lista zadań (plik PDF)
- Na wykładzie wymieniliśmy tylko niektóre zastosowania całek
podwójnych. Więcej
zastosowań w fizyce można znaleźć w skrypcie
dla studentów Politechniki Wrocławskiej
Gewerta i Skoczylasa
Analiza matematyczna 2. O środku masy można też poczytać
na
stronie stronie
Pawła Gładkiego z Uniersytetu Śląskiego.
- WYKŁAD 6 - całki podwójne.
- Lista zadań (plik PDF)
- Prezentacja (plik MAC)
- Całka podwójna z funkcji (dodatniej) po obszarze to objętość między
wykresem tej funkcji a
płaszczyzną XY nad tym obszarem. np.
nad prostokątem. Pod
tym adresem można znaleźć
program flashowy B. Kaskosz do
ćwiczenia zamiany całek podwójnych na iterowane,
zarówno we
współrzędnych kartezjańskich, jak i biegunowych (możemy je
wybrać w prawym
górnym rogu (rectangular = kartezjańskie,
polar = biegunowe)). Kolejność całkowania można
zmienić
klikając na dx'y.
- WYKŁAD 5 - błędy pomiaru i krzywa Gaussa. (na egzaminie
nieobowiązujący)
- WYKŁAD 4 - ekstrema globalne funkcji wielu zmiennych.
- Lista zadań (plik PDF)
- Prezentacja wraz z
preambułą (plik MAC x 2)
- Przykład 1. Prześledzimy procedurę szukania największej /
najmniejszej
wartości na prostokącie [2,15]x[2,15] na przykładzie takiej funkcji. Zaczynamy od
znalezienia
kandydatów na ekstrema
wewnątrz obszaru (niebieskie punkciki, nie wszystkie są
widoczne). Następnie
szukamy ekstremów warunkowych
na brzegu (brązowe punkciki). Nie możemy zapominać o
wierzchołkach (czerwone).
Największa wartość (żółta!)
realizowana jest w jednym z ekstremów
wewnętrznych. A najmniejsza wartość
(zielona, widok z drugiej strony niż na poprzednich
wykresach)
znajduje się w jednym z ekstremów warunkowych na brzegu. Morał:
największe i
najmniejsze wartość mogą się funkcji przydarzać w różnych
miejsach - wewnątrz obszaru i na
jego brzegu. Dlatego trzeba
sprawdzać i tu i tu (i w wierzchołkach).
- Przykład 2. Oczywiście, jeśli możemy oglądnąć wykres funkcji,
nie musimy liczyć wartości we
wszystkich kandydatach na ekstrema
(wewnątrz i na brzegu), ale tylko tych, które mają szansę
być
największe. Czasami zadanie jest wyjątkowo łatwe - nie trzeba nic
wiedzieć o pochodnych,
żeby znaleźć największą wartość tej funkcji. Wystarczy
policzyć jej wartość w wierzchołku
(i wiedzieć w którym).
Niestety, nie zawsze dane jest nam oglądnąć wykres funkcji. W
szczególności będzie to trudne
na egzaminie. Wtedy zostaje nam
żmudne stosowanie zobrazowanej w przykładzie 1. procedury.
- WYKŁAD 3 - ekstrema funkcji wielu zmiennych.
- WYKŁAD 2 - funkcje wielu zmiennych, wprowadzenie.
- WYKŁAD 1 - funkcje wykładnicze i logarytmy.