Partycją (podziałem) zbioru nazywamy każdą
rodzinę niepustych, parami rozłącznych podzbiorów zbioru
,
pokrywających w sumie cały zbiór
9.1. Innymi słowy, zbiór
nazywamy partycją zbioru
, gdy:
(a) każdy zbiór jest niepusty, tzn.
,
(b) różne zbiory
są rozłączne, tzn.
oraz
(c) każdy element należy do jakiegoś
, tzn.
.
Z każdą partycją zbioru
wiążemy pewną relację
na
zbiorze
określoną następująco:
Przykład 0. Niech
. Podział
zbioru
na zbiory
i
to przykład partycji
. Partycja ta ma trzy elementy. W
szczególności,
oraz
, jednak
. W tym przykładzie możemy łatwo wypisać wszystkie
elementy relacji
:
Przykład 1. Niech
. Dla
niech
. Zatem
jest partycją płaszczyzny
na proste równoległe do osi
. Relacja
na zbiorze
odpowiadająca tej
partycji ma tu proste określenie: dla
mamy
Przykład 2. Załóżmy, że oznacza zbiór ludzi. Możemy
próbować klasyfikować ludzi według pewnej cechy, na przykład
według wzrostu wyrażonego w centymetrach (w zaokrągleniu do
najbliższej liczby calkowitej). Dla
niech
Z drugiej strony zbiór rozpada się tu na
rozłączne podzbiory złożone z ludzi tego samego wzrostu: elementy
partycji
. W każdym
z takich podzbiorów każde dwie osoby są względem siebie w relacji
, osoby z różnych grup nie są względem siebie w relacji.
Przykład 3. Relacja równości na zbiorze
.
Przykład 4. Relacja równoległości
na
zbiorze prostych na płaszczyźnie.
Przykład 5. Relacja
na zbiorze liczb całkowitych.
Przykład 6. Relacja ``
i
mają tych
samych rodziców'' na zbiorze ludzi.
Przykład 7. Niech
. Relacja
na
określona przez
Relacje równoważności często oznaczamy symbolami podobnymi do ,
takimi jak na przykład
.
Załóżmy teraz, że
jest relacją równoważności na zbiorze
. Elementy
takie, że
nazywamy równoważnymi
(w sensie relacji
). Na mocy symetryczności znaczy to również,
że
. Dla dowolnego
definiujemy zbiór
Klasy abstrakcji relacji na zbiorze
to po prostu
zbiory-elementy partycji
. Okazuje się, że klasy abstrakcji
dowolnej relacji równoważności tworzą partycję.
2. Jeśli , to
. By tego dowieść
najpierw pokażemy, że
. W tym celu
załóżmy, że
, tzn.
. Wtedy z
i
przechodniości dostajemy
, czyli
. Podobnie pokazujemy, że
.
3. Jeśli (tzn.
), to
. Tu prowadzimy dowód nie
wprost. Przypuśćmy, że pewne
. Wtedy
(na mocy definicji klasy abstrakcji i symetryczności
):
i
, więc z przechodniości
,
sprzeczność.
Stąd dostajemy, że różne zbiory należące do są parami rozłączne,
tzn. jeśli
, to
. Istotnie, rozumujemy tu nie
wprost. Przypuśćmy, że
. Na
mocy 3. i prawa transpozycji dostajemy stąd
, czyli (na mocy
2.)
.
Zasada abstrakcji. W przykładzie 2. podział zbioru ludzi na klasy abstrakcji odbywał
się według znanej cechy: wzrostu. Załóżmy, że jest relacją
równoważności na zbiorze
. Możemy traktować klasę abstrakcji elementu
jako nowy obiekt, swoistą cechę
elementu
wspólną dla wszystkich elementów w tej samej klasie
abstrakcji (w przykładzie 0. tą cechą był wzrost). Zasada
abstrakcji polega własnie na definiowaniu w ten sposób nowych
pojęć, nowych własności różnych obiektów.
W ten sposób
definiuje się na przykład kierunek prostej na
płaszczyźnie: jest to klasa abstrakcji prostej
względem relacji równoległości
prostych z przykładu 4, czyli wspólna cecha klasy prostych równoległych. Opis klas abstrakcji relacji z pozostałych
przykładów pozostawiamy jako ćwiczenie.
Rodzina klas abstrakcji wyznacza
relację równoważności, podobnie jak tabelka wartości logicznych
wyznacza spójnik logiczny. W rachunku zdań określaliśmy wręcz
nowe abstrakcyjne spójniki logiczne zadając dowolnie ich tabelki
wartości.
Teraz sytuacja jest podobna: wychodząc od dowolnego podziału zbioru
na zbiory rozłączne i niepuste dostajemy relację
równoważności
, której klasami abstrakcji są dokładnie te zbiory.
Funkcje. Jeśli każdemu elementowi zbioru
przypisany jest
jeden element
zbioru
(niekoniecznie ten sam dla różnych
elementów
), to mówimy, że na zbiorze
określona
jest funkcja (inaczej: przekształcenie lub odwzorowanie) przekształcająca zbiór
w zbiór
, zaś
jest
wartością tej funkcji dla argumentu
. Oznaczając taką funkcję
przez
, piszemy wtedy
Innymi słowy, funkcja jest to dowolna relacja
między elementami zbioru
a elementami zbioru
, której dziedzina to cały zbiór
, taka
że dla każdego
istnieje dokładnie jeden
taki, że
.
Z tego względu, gdy zbiory
i
są skończone, możemy przedstawić funkcję
w postaci
diagramu. Strzałka od
do
oznacza, że
.
Przykład 0. Funkcja zdaniowa
, to funkcja
przypisująca elementom
zbioru
zdania
.
Przykład 1. Funkcja pusta
,
dziedziną i obrazem tej funkcji jest również zbiór pusty.
Przykład 2. Dla dowolnego zbioru funkcja identycznościowa
dana jest wzorem
. Funkcja stała to
funkcja, która dla wszystkich argumentów przyjmuje tę samą stałą
wartość.
Przykład 3. Niech krzesło, stół, ławka
bratek,
stokrotka
. By określić funkcję
wystarczy
wypisać jej wartości dla wszystkich argumentów. Zamiast tego można
też narysować jej diagram. Przykładowo możemy określić
przez
zdefiniowanie:
Diagram tak określonej funkcjikrzesło
bratek,
stół
stokrotka i
ławka
bratek.
Przykład 4. Funkcje
i
określone wzorami
Z każdą funkcją związana jest pewna relacja
na
zbiorze
określona wzorem
(2) jest ``na'' (inaczej: jest surjekcją), gdy cały zbiór
jest
zbiorem wartości
. Symbolicznie:
Przykład 1.
dana jest wzorem
. Wówczas
jest ``na'', jednak nie
jest 1-1, bo np.
.
Przykład 2.
określona jest wzorem
(2) jest ``na''. Niech
oraz
. Widzimy, że
i
. Dlatego
, czyli
.
(3) jest odwrotna do
, gdyż mamy
.
Przykład.
dana jest wzorem
. Zatem jest to bijekcja. Wzór na funkcję odwrotną
znajdujemy następująco. Mamy następujący ciąg równoważnych
funkcji zdaniowych zmiennych
:
Składanie funkcji. Załóżmy, że oraz
. Wtedy definiujemy funkcję
wzorem
. Prawa strona tego wzoru ma sens, bo dla
oraz
jest dziedziną
, więc
istnieje.
Funkcję
nazywamy złożeniem (lub superpozycją) funkcji
i
. Piszemy też
zamiast
.
Dla możemy wykonywać wielokrotną superpozycję
z
sobą. Dla
przyjmujemy oznaczenia:
Obcinanie (ograniczanie) i rozszerzanie funkcji.
Załóżmy, że ,
oraz
.
(1) Definiujemy funkcję
. Dla argumentów
wartości
są te same, co wartości
,
tzn.
. Funkcję tę nazywamy obcięciem
(ograniczeniem) funkcji
do zbioru
.
(2) Funkcję nazywamy rozszerzeniem funkcji
dla każdego
mamy
(innymi
słowy, gdy
jest obcięciem funkcji
do
).
Załóżmy teraz, że
. Wartość
funkcji
dla
zapisujemy w
postaci
. Funkcję
nazywamy wtedy
-argumentową, zaś elementy
nazywamy argumentami funkcji
.