Next: 4. Rachunek zbiorów
Up: Wstęp do matematyki
Previous: 2. Formuły równoważne
Zbiór (inaczej zwany mnogością) to podstawowe pojęcie w
matematyce. Przy jego pomocy można zdefiniować na gruncie teorii
mnogości (zwanej też teorią zbiorów) wszystkie inne
pojęcia matematyczne. Przyjmuje się, że jest to pojęcie pierwotne,
tzn. nie wymagające definicji. Z drugiej strony matematycy w praktyce nadają
temu pojęciu pewien określony intuicyjny sens. Intuicyjnie można
powiedzieć, że zbiór jest to objęcie przez umysł pewnej liczby
przedmiotów (materialnych lub duchowych), zwanych elementami tego
zbioru. Tę nieformalną definicję podajemy dla wygody czytelnika,
zastrzegając się jednak, że nie oddaje ona w pełni treści
pojęcia zbioru. Jest tylko pewnym przybliżeniem.
Zazwyczaj zbiory oznaczamy dużymi literami, zaś ich elementy
małymi literami. Gdy jest elementem zbioru , mówimy też, że
należy do i zapisujemy to zdanie symbolicznie w postaci:
nazywamy symbolem należenia do zbioru.
oznacza zdanie . Koniunkcję zdań postaci
zapisujemy krócej w formie
Przykłady zbiorów to zbiór uczniów w klasie, zbiór jabłek na
drzewie, zbiór liczb rzeczywistych dodatnich. Przyjmujemy, że dwa
zbiory, które mają te same elementy, są równe. Innymi słowy, dla
dowolnych zbiorów mamy
Zasadniczo zbiory
możemy określać na dwa sposoby.
Sposób 1. Określenie zbioru przez wypisanie jego elementów. Na
przykład, zapis
oznacza, że wszystkimi elementami zbioru są Piotr, Jan, Ewa,
Ala, . W szczególności prawdą jest, że Piotr .
Podobnie zapis
oznacza zbiór, którego wszystkie elementy to liczby
. oznacza zbiór, którego jedynym elementem jest
liczba . Należy tu podkreślić, że i to różne
obiekty. Podobnie jabłko i zbiór jednoelementowy złożony z jabłka
to dwa różne przedmioty. Najprościej wyjaśnić to mówiąc, że
jabłko wisi na drzewie, a zbiór złożony z tego jabłka istnieje w
umyśle.
W przypadku zbioru skończonego
dla wszystkich prawdziwa jest równoważność
Dlatego zapisy i oznaczają ten sam zbiór
złożony z .
Zanim przystąpimy do podania drugiego sposobu określania zbiorów,
wprowadzimy pojęcie funkcji zdaniowej.
Wypełniając różne formularze często wpisujemy różne słowa w
odpowiednie wolne miejsca. Rozważmy na przykład wyrażenie:
Gdy w miejsce kropek wpiszemy określenie jakiejś osoby (np. słowo
Janek), wyrażenie to stanie się zdaniem. Podobnie, jeśli w
wyrażeniu algebraicznym
w miejsce niewiadomej wpiszemy konkretną liczbę, stanie sie ono
zdaniem.
Obydwa rozważane powyżej wyrażenia są przykładami funkcji
zdaniowych.
Definicja 3.1
Wyrażenie
, które staje się zdaniem, gdy za
podstawimy obiekt określonego typu (np. element jakiegoś zbioru)
nazywamy funkcją zdaniową (predykatem). Jeśli określony
jest zbiór
, z którego bierzemy obiekty do podstawiania za
zmienną
, to mówimy, że zmienna
w funkcji zdaniowej
ma
zakres zmienności (lub krótko: zakres)
. Piszemy wówczas
. Można również rozważać funkcje zdaniowe bez
określania zakresu zmiennej.
W funkcji zdaniowej zakresem zmiennej jest zbiór ludzi. W
zakresem zmiennej jest zbiór liczb rzeczywistych. Podobnie
definiuje się funkcje zdaniowe
większej
(skończonej) liczby zmiennych.
Przykładem funkcji zdaniowej dwóch zmiennych jest wyrażenie . Równania i nierówności (na przykład takie, jak rozważane w
rozdziale 2) to również funkcje zdaniowe.
Przy pomocy spójników logicznych
i nawiasów możemy z danych funkcji
zdaniowych tworzyć nowe (złożone) funkcje zdaniowe. Na przykład,
jeśli i to dane funkcje zdaniowe, to również
są funkcjami zdaniowymi, przy czym wymagamy tu zgodności zakresów
wspólnych zmiennych w tych funkcjach (o ile są określone); w naszym
przypadku zmienna powinna mieć ten sam zakres w funkcjach i
.
Bardziej konkretny przykład to funkcja zdaniowa
(tu oznacza zbiór liczb rzeczywistych).
Ogólnie, gdy jest formułą zdaniową, zaś są
funkcjami zdaniowymi o odpowiednio zgodnych zakresach zmiennych, to
podstawiając w funkcje za zmienne zdaniowe
odpowiednio, dostajemy złożoną funkcję zdaniową.
Teraz możemy przedstawić drugi sposób określania zbioru.
Sposób 2. Określenie zbioru przez podanie własności, którą mają
wszystkie jego elementy. Załóżmy, że jest funkcją
zdaniową. Zapis
oznacza zbiór tych wszystkich , dla których zdanie jest
prawdziwe3.1. Zauważmy, że wówczas dla wszystkich mamy
Jeśli zakresem zmiennej w jest dany
zbiór , to zbiór istnieje, zapisujemy go wówczas
również w formie
. Zapis ten odczytujemy następująco:
``zbiór takich należących do , które spełniają
warunek ''.
W matematyce zbiory określone w ten sposób to
m.in.
jest liczbą naturalną (zbiór wszystkich liczb
naturalnych),
jest liczbą rzeczywistą (zbiór wszystkich
liczb rzeczywistych),
zbiory liczb całkowitych , liczb wymiernych czy
liczb niewymiernych .
Szczególnym zbiorem jest tak zwany zbiór pusty, tzn. zbiór bez
elementów. Przyjęliśmy, że zbiory o tych samych elementach są
równe. Dlatego dowolne dwa zbiory puste są sobie równe. Istnieje
więc tylko jeden zbiór pusty. Oznaczamy go symbolem
.
Rozważmy funkcję zdaniową
. Wówczas
oznacza zbiór takich liczb rzeczywistych , które spełniają
warunek . Rozwiązując odpowiednie równanie znajdujemy, że
dla wszystkich liczb rzeczywistych mamy
a zatem jedynymi elementami tego zbioru są liczby
. Mamy więc
Lewa strona tej równości określa nasz zbiór przez podanie
warunku spełnianego przez jego elementy, prawa strona określa ten
sam zbiór przez wypisanie jego elementów.
Przykład. Antynomia (paradoks) Russella. Niech oznacza
funkcję zdaniową . Wówczas nie istnieje zbiór
.
Dowód.
Przypuśćmy nie wprost, że zbiór
istnieje. Wówczas
dla wszystkich mamy
W szczególności zdanie jest słuszne, gdy oznacza
zbiór . Wówczas dostajemy, że wtedy i tylko wtedy, gdy
, sprzeczność.
Next: 4. Rachunek zbiorów
Up: Wstęp do matematyki
Previous: 2. Formuły równoważne
Ludomir Newelski
2005-09-22