Zbiory opisane wyżej wygodnie jest przedstawiać na diagramach Venna.
Przyjmujemy następującą definicję.
Przykład 1. Niech
. Dla każdego
mamy:
Przykład 2. . Zakładamy, że to różne przedmioty. Wtedy .
Okazuje się, że własności działań i na zbiorach odpowiadają własnościom spójników logicznych i wyrażonym w tautologiach na początku rozdziału 2 (tak więc zewnętrzne podobieństwo tych symboli jest nieprzypadkowe).
Własności i .
Przed przystąpieniem do dowodu tych równości (zwanych tożsamościami lub prawami rachunku zbiorów) warto unaocznić je sobie zaznaczając odpowiednie zbiory na diagramach Venna. Dla przykładu robimy to poniżej dla zbioru . Ponadto, podobnie jak w przypadku i , na mocy łączności i możemy pomijać nawiasy w wielokrotnych przekrojach i sumach.
W pierwszej i trzeciej równoważności korzystamy z definicji , w drugiej równoważności korzystamy z tautologii (przemienność ).
Dlatego , czyli .
W dowodzie stosujemy definicję i tautologię (przemienność ).
(2) W dowodzie stosujemy definicje i tautologie
(łączność
) i
(łączność
). Przykładowo udowodnimy łączność . W tym celu
wystarczy pokazać, że dla dowolnego mamy
W dowodach dalszych punktów stosujemy odpowiednio tautologie
(rozdzielność względem ),
(rozdzielność względem ),
.
Inkluzja zbiorów. Mówimy, że zbiór jest podzbiorem
zbioru wtedy i tylko wtedy, gdy każdy element zbioru jest
elementem zbioru . Fakt ten zapisujemy symbolicznie w postaci
. W tej sytuacji mówimy też, że zbiór zawiera
się w zbiorze oraz że zbiór jest nadzbiorem zbioru .
Mamy więc
Mówimy, że zbiór jest podzbiorem właściwym zbioru wtedy i
tylko wtedy, gdy jest podzbiorem i jest różny od . Symbolicznie
fakt ten zapisujemy w postaci . Mówimy wówczas, że
jest nadzbiorem właściwym zbioru . Mamy więc
Na przykład mamy , jak również .
Wprost z definicji dostajemy, że i zbiór są podzbiorami zbioru . nazywamy podzbiorem trywialnym zbioru , zaś podzbiorem niewłaściwym zbioru .
Należy tu położyć nacisk na poprawną terminologię: element zbioru należy do zbioru , zaś podzbiór zbioru zawiera się w zbiorze . Może się zdarzyć, że zbiór równocześnie zawiera się w zbiorze (tzn. jest jego podzbiorem), jak i należy do zbioru (tzn. jest jego elementem).
Przykład 1. Niech zaś . Oba zbiory i są jednoelementowe. Jedynym elementem zbioru jest , czyli zbiór . Dlatego należy do (czyli ). Nie jest jednak prawdą, że zbiór zawiera się w zbiorze , nie jest on bowiem podzbiorem zbioru . Mianowicie jedynym elementem zbioru jest zbiór pusty . I niestety ten właśnie element nie należy do zbioru (bo jedynym elementem zbioru jest właśnie zbiór oraz ).
Przykład 2. Niech , zaś . Tu należy do oraz zawiera się w .
Poniżej podajemy własności inkluzji zbiorów i dalsze prawa rachunku zbiorów.
(2) Załóżmy, że i . Pokażemy, że . Na mocy definicji inkluzji, oznacza, że dla wszystkich , jeśli , to . Aby tego dowieść, rozważmy dowolne . Skoro , to na mocy definicji , . Skoro , to na mocy definicji , , czego należało dowieść.
W punkcie (3) udowodnimy, że
. W tym celu
rozważmy dowolny element zbioru . Na mocy definicji
, należy zarówno do , jak i do . W szczególności
. W ten sposób pokazaliśmy, że dla dowolnego mamy
Dowody pozostałych punktów pozostawiamy jako ćwiczenie.
Przestrzeń, dopełnienie zbioru. Spójnikom logicznym i odpowiadają działania i na zbiorach. Dotychczas nie wprowadziliśmy działania na zbiorach odpowiadającego spójnikowi negacji. Często zdarza się, że rozważamy podzbiory ustalonego zbioru . W takiej sytuacji zbiór nazywamy przestrzenią. W tym kontekście negacji odpowiada tak zwane dopełnienie zbioru.
Dla zbioru zbiór
nazywamy
dopełnieniem zbioru (w przestrzeni ). Zatem dla wszystkich
mamy
Przykładowo uzasadnimy część punktu 4. Korzystając z definicji
oraz prawa de Morgana dla , dla każdego mamy
ciąg zdań równoważnych:
Warto unaocznić sobie powyższe prawa rachunku zbiorów na diagramach Venna dla podzbiorów przestrzeni . Przykładowo zaznaczymy na diagramie Venna zbiór .
Na koniec rozważań o rachunku zbiorów poznamy jeszcze operację
różnicy symetrycznej i zbioru potęgowego.
Różnicą
symetryczną zbiorów i nazywamy zbiór
W każdym z punktów 1-4 mamy możliwości, punkty 1.-4. są wzajemnie niezależne. Dlatego łącznie mamy możliwości, i tyleż różnych podzbiorów zbioru .
Jako ćwiczenie sugerujemy czytelnikowi wypisanie wszystkich podzbiorów zbioru -elementowego . Najlepsza metoda, to wypisywać kolejno podzbiory -elementowe (jest tylko jeden: zbór pusty ), 1-elementowe, 2-elementowe, 3-elementowe i wreszcie 4-elementowe (jest tylko jeden: cały zbiór ). Wiadomo, że jest dokładnie -elementowych podzbiorów zbioru -elementowego.
W szczególności zbiór potęgowy zbioru pustego ma element ( jest -elementowy). Jedynym elementem zbioru jest zbiór pusty , który jest tu zarówno podzbiorem trywialnym, jak i niewłaściwym.