Dla każdego , jest praworęczny.W rachunku zdań zastępowaliśmy spójniki języka potocznego przez pewne symbole. W rachunku kwantyfikatorów zwrot ``dla każdego '' zapisujemy symbolicznie w postaci . Zdanie możemy więc zapisać w postaci
Symbol nazywamy dużym kwantyfikatorem (lub kwantyfikatorem ogólnym, uniwersalnym)6.1. Ogólnie, dla dowolnej funkcji zdaniowej zapis odczytujemy na dowolny z powyższych sposobów. Oznacza on zawsze, że .
Rozważmy teraz zdanie
Istnieje taki, że .Zwrot ``istnieje'' zapisujemy symbolicznie w postaci . Zatem zdanie możemy zapisać symbolicznie jako
Symbol nazywamy małym kwantyfikatorem (lub kwantyfikatorem egzystencjalnym)6.2. Ogólnie, dla dowolnej funkcji zdaniowej zapis odczytujemy na dowolny z powyższych sposobów. Oznacza on zawsze, że .
Zbiór w wyrażeniach i nazywamy zakresem
kwantyfikatora. Gdy jest on znany z kontekstu, można pomijać
fragment ``'' w i , pisząc odpowiednio
Używając kwantyfikatorów wiele matematycznych zdań możemy
zapisać w przejrzystej formie. Na przykład zdanie
W przypadku kwantyfikowania po zbiorze skończonym mały
kwantyfikator możemy zastąpić przez kilkukrotną alternatywę, zaś
duży kwantyfikator przez kilkukrotną koniunkcję. Załóżmy
mianowicie, że rozważamy funkcję zdaniową
, gdzie
jest zbiorem skończonym. Wówczas zdanie
jest równoważne
W matematyce używa się też często tak zwanych kwantyfikatorów ograniczonych (inaczej: zrelatywizowanych).
Przykład 1. Zdanie ``Jeśli liczba rzeczywista jest , to '' w formie symbolicznej ma postać
Podobnie dla funkcji zdaniowej
i zbioru zdanie
Przykład 2. Rozważmy zdanie ``Istnieje liczba rzeczywista
taka, że i ''. Symbolicznie zdanie to ma postać
Podobnie, gdy mamy funkcję zdaniową
i , zdanie
Warto podkreślić, że relatywizacja dużego kwantyfikatora odpowiada ``schowaniu'' poprzednika implikacji, zaś relatywizacja małego kwantyfikatora odpowiada ``schowaniu'' pierwszego członu koniunkcji, i tylko w takich przypadkach mogą być one dokonane. Formalnie rzecz biorąc, każda z form zapisu (zrelatywizowana lub nie) jest równie dobra, wybór formy jest więc kwestią smaku. W miarę potrzeby można przechodzić od jednej formy zapisu do drugiej. Kwantyfikatory ograniczone zazwyczaj ujmujemy w nawiasy.
Jako kolejny przykład zauważmy, że w zrelatywizowanej formie zdanie ma postać . Podobnie zdanie w postaci zrelatywizowanej można zapisać na dwa sposoby: i . (W obu tych przykładach zakładamy, że zbiory i są podzbiorami jednej przestrzeni , która jest zakresem kwantyfikatorów w postaci niezrelatywizowanej.)
Możemy również kwantyfikować funkcje zdaniowe większej liczby zmiennych. Rozważmy funkcję zdaniową . Wówczas możemy utworzyć nowe funkcje zdaniowe:
``dla każdego '' oraz ``istnieje takie, że ''.W formie symbolicznej zapisujemy je następująco:
Niech
będzie wykresem funkcji zdaniowej
. Widzimy, że
Dla dowolnych mamy też
Przy pomocy cięć pionowych zbioru możemy więc
zinterpretować zdania typu
.
Podobnie przy pomocy cięć poziomych zbioru interpretujemy zdania
Rozważymy teraz kilka przykładów z języka potocznego. Niestety, zarówno w języku potocznym, jak i w matematyce, by sformalizować zdanie przy pomocy kwantyfikatorów, trzeba je często najpierw przeformułować.
Przykład 1. Sformalizujemy zdanie: ``Każdy kij ma przynajmniej dwa końce''. Niech mianowicie oznacza zbiór kijów, zbiór końców, zaś funkcję zdaniową: `` jest końcem ''. Nasze zdanie możemy wysłowić mówiąc:
Dla każdego kija istnieją końce takie, że jest końcem i jest końcem i .Symbolicznie nasze zdanie ma postać:
Przykład 2. Sformalizujemy zdanie: ``Każdy dudek ma swój czubek''. Niech oznacza zbiór dudków, zbiór czubków, zaś funkcję zdaniową: `` ma ''. Nasze zdanie możemy przeformułować następująco:
Dla każdego dudka istnieje czubek taki, że ma .W formie symbolicznej nasze zdanie ma postać
Istnieje taki czubek, że każdy dudek go ma.co jest jawnym fałszem. Widzimy więc, że ogólnie zdania
Przykład 3. Sformalizujemy zdanie: ``Nie wszystko złoto, co
się świeci''. Niech oznacza zbiór rzeczy,
,
funkcję zdaniową `` jest złote'', zaś
funkcję
zdaniową `` się świeci''.
Nasze zdanie możemy przeformułować w postaci: ``Nieprawda, że każda
rzecz , która się świeci, jest złota.'', czy też inaczej:
``Nieprawda, że dla każdej rzeczy , jeśli się świeci, to jest złota.''
Zatem nasze zdanie ma postać symboliczną:
Formalizacja zdań matematycznych przy pomocy spójników logicznych i kwantyfikatorów nie jest celem samym w sobie. Warto ją stosować, gdy rozjaśnia znaczenie matematycznego zdania lub upraszcza jego zapis. Gdy jednak zdanie jest wystarczająco jasne w potocznym języku matematycznym, nie należy ulegać manierze zastępowania w nim zwyczajnych słów (takich jak ``i'', ''lub'', ``dla każdego'') przez sztuczne znaczki ( ).