Zbiory opisane wyżej wygodnie jest przedstawiać na diagramach Venna.
Przyjmujemy następującą definicję.
Przykład 1. Niech
. Dla każdego
mamy:
Przykład 2.
. Zakładamy, że
to różne przedmioty. Wtedy
.
Okazuje się, że własności działań i
na zbiorach
odpowiadają własnościom spójników logicznych
i
wyrażonym w tautologiach na początku rozdziału 2
(tak więc zewnętrzne podobieństwo tych symboli jest
nieprzypadkowe).
Własności i
.
Przed przystąpieniem do dowodu tych równości (zwanych
tożsamościami lub prawami rachunku zbiorów) warto unaocznić je sobie
zaznaczając odpowiednie zbiory na diagramach Venna. Dla przykładu
robimy to poniżej dla zbioru
. Ponadto, podobnie
jak w przypadku
i
, na mocy łączności
i
możemy pomijać nawiasy w wielokrotnych przekrojach i sumach.
W pierwszej i trzeciej równoważności korzystamy z definicji ,
w drugiej równoważności korzystamy z tautologii
(przemienność
).
Dlatego
, czyli
.
W dowodzie
stosujemy definicję
i tautologię
(przemienność
).
(2) W dowodzie stosujemy definicje i tautologie
(łączność
) i
(łączność
). Przykładowo udowodnimy łączność
. W tym celu
wystarczy pokazać, że dla dowolnego
mamy
W dowodach dalszych punktów stosujemy odpowiednio tautologie
(rozdzielność
względem
),
(rozdzielność
względem
),
.
Inkluzja zbiorów. Mówimy, że zbiór jest podzbiorem
zbioru
wtedy i tylko wtedy, gdy każdy element zbioru
jest
elementem zbioru
. Fakt ten zapisujemy symbolicznie w postaci
. W tej sytuacji mówimy też, że zbiór
zawiera
się w zbiorze
oraz że zbiór
jest nadzbiorem zbioru
.
Mamy więc
Mówimy, że zbiór jest podzbiorem właściwym zbioru
wtedy i
tylko wtedy, gdy
jest podzbiorem
i
jest różny od
. Symbolicznie
fakt ten zapisujemy w postaci
. Mówimy wówczas, że
jest nadzbiorem właściwym zbioru
. Mamy więc
Na przykład mamy
,
jak również
.
Wprost z definicji dostajemy, że i zbiór
są
podzbiorami zbioru
.
nazywamy podzbiorem trywialnym
zbioru
, zaś
podzbiorem niewłaściwym zbioru
.
Należy tu położyć nacisk na poprawną terminologię:
element zbioru
należy do zbioru
, zaś podzbiór
zbioru
zawiera się w zbiorze
. Może się zdarzyć, że zbiór
równocześnie zawiera się w zbiorze
(tzn. jest jego
podzbiorem), jak i należy do zbioru
(tzn. jest jego elementem).
Przykład 1. Niech
zaś
. Oba zbiory
i
są jednoelementowe. Jedynym
elementem zbioru
jest
, czyli zbiór
. Dlatego
należy do
(czyli
). Nie jest jednak prawdą, że
zbiór
zawiera się w zbiorze
, nie jest on bowiem podzbiorem
zbioru
. Mianowicie jedynym elementem zbioru
jest zbiór pusty
. I niestety ten właśnie element nie należy do zbioru
(bo jedynym elementem zbioru
jest właśnie zbiór
oraz
).
Przykład 2. Niech
, zaś
. Tu
należy do
oraz zawiera się w
.
Poniżej podajemy własności inkluzji zbiorów i dalsze prawa rachunku zbiorów.
(2) Załóżmy, że i
. Pokażemy, że
. Na mocy definicji inkluzji,
oznacza, że dla wszystkich
, jeśli
, to
. Aby
tego dowieść, rozważmy dowolne
. Skoro
,
to na mocy definicji
,
. Skoro
,
to na mocy definicji
,
, czego należało dowieść.
W punkcie (3) udowodnimy, że
. W tym celu
rozważmy dowolny element
zbioru
. Na mocy definicji
,
należy zarówno do
, jak i do
. W szczególności
. W ten sposób pokazaliśmy, że dla dowolnego
mamy
Dowody pozostałych punktów pozostawiamy jako ćwiczenie.
Przestrzeń, dopełnienie zbioru. Spójnikom logicznym i
odpowiadają działania
i
na zbiorach. Dotychczas
nie wprowadziliśmy działania na zbiorach odpowiadającego
spójnikowi negacji. Często zdarza się, że
rozważamy podzbiory ustalonego zbioru
. W takiej sytuacji zbiór
nazywamy przestrzenią. W tym kontekście negacji odpowiada tak
zwane dopełnienie zbioru.
Dla zbioru zbiór
nazywamy
dopełnieniem zbioru
(w przestrzeni
). Zatem dla wszystkich
mamy
Przykładowo uzasadnimy część punktu 4. Korzystając z definicji
oraz prawa de Morgana dla , dla każdego
mamy
ciąg zdań równoważnych:
Warto unaocznić sobie powyższe prawa rachunku zbiorów na diagramach
Venna dla podzbiorów przestrzeni . Przykładowo zaznaczymy na
diagramie Venna zbiór
.
Na koniec rozważań o rachunku zbiorów poznamy jeszcze operację
różnicy symetrycznej i zbioru potęgowego.
Różnicą
symetryczną zbiorów i
nazywamy zbiór
W każdym z punktów 1-4 mamy możliwości, punkty 1.-4. są
wzajemnie niezależne. Dlatego łącznie mamy
możliwości, i tyleż różnych podzbiorów
zbioru
.
Jako ćwiczenie sugerujemy czytelnikowi wypisanie wszystkich
podzbiorów zbioru -elementowego
. Najlepsza
metoda, to wypisywać kolejno podzbiory
-elementowe (jest tylko
jeden: zbór pusty
), 1-elementowe, 2-elementowe,
3-elementowe i wreszcie 4-elementowe (jest tylko jeden:
cały zbiór
). Wiadomo, że jest dokładnie
-elementowych
podzbiorów zbioru
-elementowego.
W szczególności zbiór potęgowy zbioru pustego
ma
element (
jest
-elementowy). Jedynym
elementem zbioru
jest zbiór pusty
,
który jest tu zarówno podzbiorem trywialnym, jak i niewłaściwym.
Ludomir Newelski 2006-08-29