W logice wartość logiczną zdania definiujemy jako , gdy zdanie to jest fałszywe, zaś jako , gdy zdanie to jest prawdziwe. Symbolu używamy również do oznaczenia dowolnego zdania fałszywego, zaś symbolu do oznaczenia dowolnego zdania prawdziwego.
Zdania oznaczamy głównie symbolami . Zapis oznacza, że zdanie jest fałszywe (ma wartość logiczną ), zaś zapis oznacza, że zdanie jest prawdziwe (ma wartość logiczną ). W rachunku zdań spójniki logiczne również oznaczamy specjalnymi symbolami, na przykład spójnik koniunkcji ``i'' oznaczamy symbolem . Zdanie nazywamy koniunkcją zdań i .
Wartości logiczne koniunkcji dla wszystkich możliwych układów
wartości logicznych zdań i możemy zapisać w formie
tabelki.
Wprowadzimy teraz niektóre inne spójniki logiczne.
oznacza jednoargumentowy spójnik negacji: oznacza
zdanie: ``nie '', czy też ``nieprawda, że ''. Tabelka
wartości logicznych negacji :
oznacza dwuargumentowy spójnik alternatywy. oznacza
zdanie `` lub ''. Podobnie jak w przypadku implikacji, w języku
potocznym sens spójnika alternatywy nie jest precyzyjny. W rachunku
zdań przyjmujemy, że alternatywa jest prawdziwa dokładnie
wtedy, gdy przynajmniej jedno ze zdań jest prawdziwe. Widać
to w poniższej tabelce.
oznacza dwuargumentowy spójnik równoważności. oznacza każde z następujących równoważnych zdań:
oznacza dwuargumentowy spójnik implikacji. Implikacja oznacza zdanie ``jeśli , to ''. W implikacji zdanie nazywamy poprzednikiem, zaś następnikiem implikacji. Implikację nazywamy implikacją odwrotną do . By znaleźć tabelkę wartości logicznych implikacji rozważmy następujący przykład.
Ojciec obiecuje Jasiowi:
Jeśli , to .Obietnica ta jest więc implikacją . Ojciec nie dotrzyma słowa tylko w jednym przypadku: jeżeli mianowicie jutro będzie ładna pogoda (tzn. ), a nie pójdą z Jasiem na grzyby (tzn. ). Dlatego przyjmujemy, że implikacja jest fałszywa tylko wtedy, gdy i . W pozostałych przypadkach ma wartość logiczną . Zatem tabelka wartości logicznych implikacji wygląda następująco:
Implikację możemy odczytywać na wiele równoważnych sposobów:
Przykład. Niech oznacza pewną liczbę naturalną. Rozważmy zdanie:
(A) Jeśli , to .Zdanie to jest implikacją . Jest ono prawdziwe niezależnie od tego, jaką konkretnie liczbą naturalną jest . Innymi słowy, w każdej sytuacji jeśli zachodzi warunek , to zachodzi warunek . Nie ma więc takiej sytuacji, że zachodzi warunek , zaś nie zachodzi warunek . Dlatego do tego, by zachodził warunek konieczne jest, by zachodził warunek .
Uwagi o twierdzeniach i dowodach.
Prawa, zwłaszcza prawa matematyki, formułujemy w postaci twierdzeń. Najogólniej rzecz biorąc, twierdzenie orzeka, że każdej sytuacji, w której spełnione sa określone założenia, prawdziwa jest określona teza. Schemat twierdzenia jest więc następujący:
Jeśli , to .W inny sposób możemy to wyrazić pisząc:
Załóżmy, że . Wtedy .
Twierdzenie ma więc formę implikacji
Niektóre twierdzenia matematyczne sa oczywiste, nazywamy je wtedy aksjomatami lub pewnikami. Zazwyczaj jednak twierdzenia wymagają uzasadnienia czyli dowodu.
Mówimy, że dany warunek wynika z założeń (przesłanek) , gdy w każdej sytuacji, w której jest prawdziwe, również jest prawdziwe. Najogólniej rzecz biorąc, dowód twierdzenia polega na uzasadnieniu, że z założeń wynika teza twierdzenia. Rozróżniamy dowody wprost i nie wprost.
Dowód wprost to ciąg zdań rozpoczynający się od założeń twierdzenia, kończący się tezą twierdzenia, w którym kolejne zdania są oczywiste lub wynikają z poprzednich zdań dowodu w sposób oczywisty. W dowodzie możemy odwoływać się do definicji, faktów oczywistych lub udowodnionych wcześniej.
W matematyce często uzywa się pojęć złożonych, wprowadzanych przy
pomocy definicji odwołujących się do pojęć prostszych,
podstawowych. Przykładowo, w twierdzeniu (A) występuje pojęcie
podzielności. Przypomnijmy jego definicję.
Definicja Liczba całkowita jest podzielna
przez liczbę całkowitą (symbolicznie: ), gdy dla pewnej liczby całkowitej .1.1
Odwołując się do definicji możemy sprawdzić, że np. liczba jest podzielna przez (świadczy o tym liczba ). Podobnie, jest podzielna przez każdą liczbę całkowitą (świadczy o tym liczba ). W szczególności, liczba jest podzielna przez (nie znaczy to jednak, że istnieje wynik tego dzielenia).
W dowodzie wprost wyobrażamy sobie sytuację, w której spełnione są założenia twierdzenia, a następnie w kolejnych krokach rozumowania wyciągamy wnioski na temat tej sytuacji. W rozumowaniu możemy odwoływać się do definicji, faktów znanych wczesniej i wcześniejszych kroków rozumowania. Ostatnim krokiem rozumowania jest teza.
Przykładowo podamy szczegółowy dowód wprost twierdzenia (A). Opatrzymy go komentarzami w nawiasach kwadratowych.
Dowód twierdzenia A.
W dowodzie twierdzenia (A) wyobraziliśmy sobie dowolną sytuację, w której spełnione są założenia twierdzenia, tzn. rozważyliśmy dowolną liczbę naturalną podzielną przez (punkt 1. dowodu). Od tego momentu symbol oznaczał w dowodzie cały czas tę ustaloną liczbę naturalną. W punkcie 2. dowodu wprowadziliśmy liczbę całkowitą , a następnie w punkcie 5. liczbę całkowitą . Dowód polegał na operowaniu tymi obiektami wg określonych reguł. Można tu dostrzec analogię z operowaniem figurami w partii gry w szachy.
Drugim rodzajem dowodu jest dowód nie wprost. W dowodzie nie wprost rozważamy (hipotetyczną) sytuację, w której spełnione są założenia twierdzenia, zaś teza nie. Na początku takiego dowodu oprócz założeń twierdzenia zakładamy dodatkowo, że teza nie zachodzi. Następnie dążymy do pokazania, że z tych założeń wynika sprzeczność, tzn. zdanie fałszywe. Uzyskana sprzeczność przekonuje nas, że nasza hipotetyczna sytuacja nie może istnieć. Znaczy to, że teza wynika z założeń, dowodząc tym samym twierdzenia.
Przykładowo, udowodnimy metodą nie wprost następujące twierdzenie.
Twierdzenie B Jeżeli jest liczbą rzeczywistą dodatnią
taką, że , to nie jest wymierna.
Dowód Nie wprost. Załóżmy, że jest dodatnią liczbą
rzeczywistą taką, że . Przypuśćmy (nie wprost), że jest
wymierna. Możemy więc przedstawić w postaci nieskracalnego ułamka
dla pewnych dodatnich liczb naturalnych i
. Skoro , to
, czyli
W wyrażeniach i zdania nazywamy również członami odpowiednio koniunkcji, alternatywy, implikacji i równoważności.
W algebrze używając symboli działań algebraicznych, zmiennych liczbowych i
nawiasów możemy tworzyć złożone wyrażenia algebraiczne. Na
przykład rozważmy wyrażenie
Podobnie w rachunku zdań możemy traktować spójniki logiczne jako
operacje na zdaniach służące do tworzenia nowych zdań.
Używając zmiennych zdaniowych , spójników
logicznych
i nawiasów
możemy tworzyć złożone formuły zdaniowe (zwane również
wyrażeniami lub schematami zdaniowymi). Na przykład rozważmy
formułę
W algebrze ustalona jest hierarchia działań algebraicznych: najpierw
wykonujemy mnożenie, potem dodawanie i odejmowanie. Dlatego w
wyrażeniach algebraicznych możemy opuszczać niektóre nawiasy. Na
przykład wyrażenie możemy zapisać jako
Podobnie ustala się hierarchię spójników logicznych: najpierw
działa spójnik negacji , potem działają (równorzędnie)
spójniki koniunkcji
i alternatywy , na końcu zaś działają (równorzędnie) spójniki
implikacji i równoważności
. Dzięki
temu możemy opuszczać niektóre nawiasy. Dlatego
formułę możemy zapisać w formie
Niech oznacza pewną formułę, w której jedyne zmienne zdaniowe to i (mówimy wówczas, że jest to formuła o zmiennych ). Gdy oznaczają konkretne zdania, to również oznacza zdanie, którego wartość logiczna zależy tylko od wartości logicznych zdań i struktury formuły. Możemy ją obliczyć zgodnie z tabelkami wartości logicznych spójników.
Przykład. Niech oznacza formułę . Dla wartość logiczna zdania równa się:
W matematyce obecna jest tendencja do algebraizacji. W szczególności wiele zdań matematycznych zapisujemy w formie skrótowej, używając symboli na oznaczenie słów lub zwrotów.
Przykład. Załóżmy, że jest jakąś liczbą
rzeczywistą. Równość algebraicznych wyrażeń:
Iloczyn liczby powiększonej o jeden i liczby pomniejszonej o jeden równa się kwadratowi liczby .Podobnie zdanie:
Liczba minus trzy jest równa liczbie uzyskanej przez pomnożenie liczby przez pierwiastek kwadratowy z liczby ( plus jeden).możemy zapisać skrótowo jako:
W algebrze niektóre tego typu zdania są prawdziwe dla wszystkich
liczb rzeczywistych . Nazywamy je wtedy tożsamościami. Przykłady
tożsamości to
Przykład Niech . Udowodnimy, że jest tautologią.
Sposób 1. Wprost. Sporządzamy tabelkę wartości logicznych formuły .
Sposób 2. Nie wprost. Oznaczmy przez zdanie:
jest tautologią.Przypuśćmy nie wprost, że zdanie to jest fałszywe, tzn. prawdziwe jest następujące zdanie :
nie jest tautologią.Na mocy definicji tautologii znaczy to, że dla pewnych zdań i mamy
Ludomir Newelski 2006-08-29