Praktyka pedagogiczna (studia dzienne)
Co (podręczniki, kalkulatory, programy, ...) można wypożyczyć
z instytutowej Pracowni Dydaktyki Mat. i Inf. - u Pani Lamch
(pok. 303). Gdyby ktoś potrzebował czegoś więcej, być może będę mógł pomóc.
Strona Pracowni Dydaktyki z odp. dokumentami
Proszę zwrócić uwagę, że wynika z niej m.in., iż:
- KAŻDA lekcja (zarówno hospitowana jak i prowadzona) powinna być omówiona z nauczycielem, a efekt tego omówienia (spostrzeżenia, uwagi, wnioski,
...) powinien być zapisany na konspekcie tej lekcji,
- konspekt KAŻDEJ lekcji prowadzonej powinien być zatwierdzony przez nauczyciela jego podpisem dopuszczającym do poprowadzenia zajęć zgodnie z tym
konspektem, a po przeprowadzeniu lekcji opatrzony komentarzem jak wyżej (Nauczyciela i Państwa).
Plan praktyki proszę przesyłać mi e-mailem i nie trzeba od razu w całości, ALE:
- każde 45 min hospitacji i prowadzone należy wyraźnie opisać (w planie i na konspektach) jako H1, H2, ..., P1, P2, ...;
- o każdej hospitowanej bądź prowadzonej lekcji chciałbym wiedzieć z wyprzedzeniem min. 48 h (potem proszę mnie oczywiście zawiadomić o ew. zmianach);
- cały plan powinien być jednym plikiem, tzn. proszę dopisywać kolejne lekcje i przesyłać mi tak uaktualniony, a nie dosyłać mi osobno kolejne kawałki;
- jako hospitacji nie zaliczam oglądania, jak uczniowie piszą sprawdzian, i innych podobnych aktywności, gdzie praktykowanie metodyki jest znikome
lub żadne!
- chcę zobaczyć co najmniej jedną lekcję każdego z Państwa, więc proszę się nie zdziwić, że mogę czasem poprosić o zmianę jakiegoś terminu,
i uprzedzić mnie mejlowo, że zbliża się Państwa ostatnia lekcja; proszę mieć ze sobą zawsze w szkole komplet dotychczasowych materiałów -
opisów hospitacji, konspektów, wniosków (chyba że jest tego już ponad 100 stron - wtedy można tylko kilkadziesiąt ostatnich) - chciałbym widzieć,
że rzeczywiście robią Państwo wszystko na bieżąco, a nie dopisują w maju wniosków po lekcjach sprzed paru tygodni...
- w planie należy sensownie uwzględnić rozmowy ze szkolnym opiekunem praktyki (i ew. innymi pracownikami szkoły),
w szczególności omówienia wszystkich lekcji, hospitowanych i prowadzonych, które powinny być robione na bieżąco (nie później niż w następny dzień)
i być zaplanowane na po 45 min na 45 min (nawet jeśli faktycznie wystarczy potem mniej); czas ten może być krótszy, jeśli omawia się kilka tych
samych lekcji prowadzonych po kolei albo np. temat obejmujący 90 kolejnych minut; poza tym sensowne omówienie, które można zaplanować, nie powinno
dotyczyć więcej niż 3 x kolejnych 45 min.
- Generalnie w planie powinny być umieszczone wszelkie Państwa aktywności związane z praktyką, w tym np. przygotowanie do lekcji (to można sumować),
sprawdzanie kartkówek - tak żebym na bieżąco widział, jak realizują Państwo te w sumie 60 h.
Podczas praktyki proszę mieć przy sobie zawsze całą aktualną dokumentację (żebym mógł ją sprawdzić i przekonać się, czy pracują Państwo na bieżąco).
W dokumentacji interesują mnie oczywiście sprawozdania z lekcji hospitowanych wraz z uwagami (najlepiej w formie tabelki plusów i minusów -
techniczno-organizacyjnych, merytorycznych, metodycznych i wychowawczych) i konspekty lekcji prowadzonych.
Absolutnie nie muszą być "na czysto" czy tym bardziej przepisywane na komputerze. Konspekt powinien pokazywać Państwa pomysł na lekcję i jej przebieg
(co Państwo mówią, jak rozwiązują zadanie itp.), z przewidzianym zadaniem domowym, ew. zadaniami dodatkowymi i wszystkimi materiałami,
których chcą Państwo użyć (tzn. nie wystarczy np. napisać "plansze rozdawane przez nauczyciela" albo "Nauczyciel pokazuje przykład.",
tylko proszę te plansze czy przykład dołączyć lub opisać; wystarczy oczywiście ksero (np. strony zbioru zadań), wydruk, zdjęcie czy link,
można mi to też dosłać elektronicznie).
Z konspektu powinno wynikać, jakie uwagi miał do niego nauczyciel i ew. jakie poprawki Państwo wnieśli.
Lekcja nierzadko potoczy się nieco inaczej, będzie np. krótsza lub dłuższa, niż Państwo przewidzieli (dlatego warto też mieć nieco więcej zadań
niż na 45 min!). Ale właśnie to, jak przebiegła lekcja, co się ew. Państwa zdaniem nie udało i dlaczego, oraz jakie stąd płyną wnioski,
powinni Państwo również potem napisać.
W sprawozdaniu proszę przejrzyście spisać, ile hospitacji i lekcji Państwo mieli, kiedy i w jakich klasach, co poza tym i ile godzin czego, oraz
zawrzeć swoje popraktykowe refleksje (czego się Państwo nauczyli, czego nie, co się Państwu udało, podobało, a co nie).
W razie jakichkolwiek problemów czy wątpliwości proszę od razu śmiało pisać!
Życzę powodzenia i miłej praktyki!
- M.Ś.