1. (z podręcznika do gimnazjum!) Prawda czy fałsz? – Kwadrat to czworokąt o prostopadłych przekątnych.

Dla porównania: Kwadrat to czworokąt.

A z drugiej strony: Kwadrat to taki czworokąt, którego przekątne są prostopadłe.

Widzisz różnice?

 

2. Zdefiniuj ściśle „obiekty niemające A lub B”.

Jak rozumiesz „lub” w: Pasażer, który nie posiada ważnego biletu lub dokumentu uprawniającego  do bezpłatnych przejazdów? (§ 5 Regulaminu przewozu środkami lokalnego transportu zbiorowego w m. st. Warszawie)

Czy tak samo należy rozumieć ten spójnik, gdyby mówić o robotnikach nieposiadających kasku lub rękawic ochronnych?

Popatrz na użycie „lub” w  § 6 i 7 Regulaminu – czy zawsze znaczy to samo? Co można poprawić w jaki sposób?

A jak z użyciem spójników w § 6.2 regulaminu wrocławskiego MPK? (Czym różni się tam „i” od „lub”?)

A co ma na myśli firma, która pisze, że Przez 5 lat od daty zakupu kasku, lub 7 lat od daty produkcji, masz prawo skorzystać z systemu serwisowego? – czy masz to prawo, jeśli minęło już 7 lat od daty produkcji, ale kupiłaś/-łeś kask przedwczoraj?

 

I jeszcze Regulamin pracy Uniwersytetu Wrocławskiego, § 6, pkt 4:

Pracownikowi nie wolno wykorzystywać swojego stanowiska lub informacji uzyskanych w związku z pracą dla uzyskania własnych korzyści materialnych lub osobistych, ani podejmować działań mogących budzić podejrzenie o stronniczość lub interesowność.

– jaki sens mają poszczególne alternatywy?... (Przecinek przed „ani” jest zaś błędem interp.).

 

Wiele osób uważa chyba słowo „lub” za jakieś mądrzejsze, bo nawet w komentarzu do podstawy programowej z matematyki dla SP czytamy: Takie podejście nie powinno dzielić uczniów na lepszych lub gorszych... – nie śmieszy Was dzielenie na takich lub takich? (Np. jeśli podzielimy klasę na tych, którzy dostali jakąś szóstkę, lub tych, którzy nie dostali).

 

3. W Ustawie o Trybunale Konstytucyjnym z 25 VI 2015 w pkcie 1 art. 19 było napisane: Prawo zgłaszania kandydata na sędziego Trybunału przysługuje Prezydium Sejmu oraz grupie co najmniej 50 posłów. Czy zatem Prezydium Sejmu może zgłosić kandydata samo czy tylko wraz z grupą…? Do drugiego rozumienia przekonywał minister sprawiedliwości oraz pewien profesor z UW.

 

Z kolei w art. 126.2 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych napisano:

Zasady, o której mowa w ust. 1 pkt 3, nie stosuje się do korzystania przez szkoły w celach dydaktycznych ze sporządzonych przed dniem wejścia w życie ustawy nadań, fonogramów i wideogramów niebędących filmami fabularnymi oraz spektaklami teatralnymi […]

– nie śmieszne jest określenie „niebędące filmami oraz spektaklami”??

 

A co sądzisz o napisie „Nie stawiać na grzejnikach obuwia i innych przedmiotów!”? – czyli samo obuwie można? A druga sprawa: czy ktoś powiedziałby np. „5 i inne liczby”?? :)

 

Przepis, który wprowadził szef znajomej, mówi z kolei, że pracowników obowiązuje „nierozpowszechnianie i upublicznianie informacji dotyczących…”. Szef – człowiek wykształcony – mówi, że przecież koniunkcja ma wyższy priorytet niż negacja! Ech… Nawet gdyby nie usiłować (jak wiemy – błędnie!) powoływać się na reguły logiki matematycznej, to przecież chyba jasne, że przepis taki ma raczej nieoczekiwany sens?

 

4. W Karcie nauczyciela zaś (nawiasem mówiąc, powszechna (i stosowana w samej nazwie tej ustawy!) pisownia również słowa „Nauczyciela” od wielkiej litery jest błędem ortograficznym…) było do r. 2021:

Art. 9d. 1. Nauczyciel rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, na swój wniosek skierowany do dyrektora szkoły, z tym że nauczyciel stażysta rozpoczyna staż bez złożenia wniosku.

– poza ciekawą konstrukcją, że staż rozpoczyna się na wniosek, z tym że niektórzy rozpoczynają bez wniosku, zdumiewa mnie określenie „z początkiem roku szk., nie później jednak niż…” – skoro zajęcia nie rozpoczynają się przed początkiem roku, to jest to zapis analogiczny do np.: „z początkiem miesiąca, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 7 dni roboczych”, a może i „z początkiem tygodnia, nie później jednak niż w czwartek” – czy czegoś nie rozumiem??

 

5. (Trochę z innej beczki) W obowiązującej teraz podstawie programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego w treściach nauczania informatyki autorzy piszą o „zamianie reprezentacji liczb między pozycyjnymi systemami liczbowymi”, a na myśli mają chyba liczby naturalne, tak w każdym razie traktują ten zapis autorzy podręczników dopuszczonych do użytku przez Ministerstwo, które opublikowało tę podstawę.

Dalej jest jeszcze fajniej, bo powinniście (wszyscy!) umieć zastosować „algorytm wydawania reszty najmniejszą liczbą nominałów” – czy zatem algorytm taki powinien spowodować wydanie 128 zł np. 64 dwuzłotówkami – bo ilu nominałów wówczas używamy? :>

 

6. Art. 2 Ustawy o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych definiuje m.in., że miejscowość niezamieszkana to „miejscowość, w której nie przebywa stale lub nie jest zameldowana na pobyt stały co najmniej jedna osoba” – czyli praktycznie każda?

 

7. Zadałem kiedyś Ministerstwu Edukacji Narodowej pytanie: „jakie przepisy określają, czy edukację informatyczną lub matematyczną w klasach I-III może prowadzić osobny nauczyciel?” – oto odpowiedź:

W nawiązaniu do wiadomości elektronicznej dotyczącej kwalifikacji wymaganych od nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej uprzejmie informuję.

Kwestię podziału zajęć edukacji wczesnoszkolnej reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół z dnia 28 marca 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 703).

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do ww. rozporządzenia w klasach I-III szkoły podstawowej (I etap edukacyjny – edukacja wczesnoszkolna) podziału godzin w każdej klasie na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne (edukacja polonistyczna, matematyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja plastyczna, edukacja techniczna, edukacja informatyczna, edukacja muzyczna i językowa – język obcy nowożytny), dokonuje nauczyciel prowadzący te zajęcia. W przypadku powierzenia prowadzenia zajęć z zakresu edukacji plastycznej, edukacji informatycznej, edukacji muzycznej, wychowania fizycznego lub edukacji językowej, języka obcego nowożytnego, nauczycielom posiadającym odpowiednie kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379 oraz 2017 poz. 60), innym niż nauczyciel, któremu powierzono prowadzenie edukacji wczesnoszkolnej tygodniowy wymiar godzin tych zajęć wynosi dla:

1)      edukacji plastycznej, edukacji informatycznej, edukacji muzycznej – po 1 godzinie w każdej klasie,

2)      wychowania fizycznego – po 3 godziny w każdej klasie,

3)      edukacji językowej  - języka obcego nowożytnego, po dwie godziny w każdej klasie.

­ – czyli jaka jest odpowiedź??