Rezerwacje: 22 IX 2014 (poniedziałek)

Czy wszechmogący bóg potrafi stworzyć kamień, którego nie mógłby unieść?

II otwarta debata interdyscyplinarna z udziałem przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. Impreza zorganizowana w ramach Europejskiego Roku Mózgu.

W trakcie dyskusji od przedstawicieli różnych dyscyplin będzie można dowiedzieć się, jak wykorzystuje się logikę w różnych dyscyplinach nauki. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak wielki jest wpływ logiki na życie codzienne np. w sferze etyki, orzecznictwa sądowego, dysputy społecznej lub przeszukiwania internetu. Pytania uczestnikom debaty będzie mogła zadawać także publiczność oraz komentować ich wystąpienia. Całość będzie filmowana.

Mamy nadzieję, że już same nazwiska znakomitych uczestników debaty przyciągną festiwalowych gości.

prowadzący:

  • prof. Leszek Pacholski - logik, informatyk (II UWr)

zaproszeni goście: 

  • prof. Jacek Cichoń - matematyk, teoretyczne podstawy informatyki (IMiI PWr)
  • prof. Andrzej Kisielewicz - matematyk, specjalista od sztucznej inteligencji (IM UWr)
  • dr Adam Kolany - matematyk, logik (IM UŚ)
  • dr hab. Piotr Lewiński - filolog (IFP UWr)
  • dr Marcin Łazarz - matematyk, filozof (IF UWr)
  • prof. Marek Magdziak - filozof, logik (IF UWr)
  • prof. Ludomir Newelski - matematyk, logik (IM UWr)
  • prof. Adam Pawłowski - lingwista (IBiIN UWr)
  • prof. Bogusław Paź - filozof, etyk (IF UWr)

tezy do dyskusji 

  • Czym jest prawda w matematyce, informatyce, naukach przyrodniczych, filozofii, historii i teologii? Czy logika pomaga dochodzić prawdy?
  • Rozstrzyganie między prawdziwością a dowodliwością. Czy każdą prawdę(!) można udowodnić? Co to właściwie znaczy? 
  • Czym jest kłamstwo w nauce i w etyce? Przemilczenie, jako forma kłamstwa. Czy pojęcie "kłamstwa oświęcimskiego" urąga zasadzie wolności przekonań?
  • Co ma wspólnego logika i etyka?  Czy logika to etyka działania,  a etyka to logika myśli? Manowce potocznego myślenia - czy logika pomaga je omijać?
  • Czy logika jest podstawą matematyki? Czy matematycy myślą logicznie? Czy można zbudować myślącą maszynęi?
  • Czy w szkole powinno się uczyć logiki i co z tego wyniknie?

przykłady do przemyśleń dla słuchaczy

  • Paradoksy logiczne w życiu codziennym

    Paradoks Banacha (nie jest jego autorem, ale był to jego ulubiony sposób na zdenerwowanie katechety w gimnazjum): Czy wszechmogący bóg potrafi stworzyć kamień, którego nie mógłby unieść?

    Paradoks cioteczki: Moja ciocia  lubi te osoby, które siebie nie lubią i nie lubi tych osób, które siebie lubią. Czy ciocia lubi samą siebie?
     
  • Logika w dyspucie społecznej

    Przykład z życia wzięty: Czy rację miała red. Monika Olejnik, która z wypowiedzi Janusza Korwina-Mikkego,  że "brak jest dowodów na to, że Adolf Hitler wiedział o holokauście", wywnioskowała, że Korwin-Mikke twierdzi, że "Hitler nie wiedział o holokauście".

    Inny przykład z życia wzięty (sprawa sądowa Kaczyński kontra Komorowski):
    - Kaczyński twierdzi, że ze strony www Komorowskiego wynika
    (czyli że jest dowodliwe), że ten chce sprywatyzować służbę zdrowia.
    - Komorowski twierdzi, że to jest nieprawda (czyli, że nie wynika, a nie że nie chce).
    - Sędzia postanawia, że Kaczyński ma przeprosić Komorowskiego, bo
    przecież ten wcale nie chce służby zdrowia prywatyzować. 
     
  • Granice wolności słowa a logika

    Przykład z życia wzięty: Zgodnie z logiką i konstytucją wolno powiedzieć publicznie "Uważam, że obywatel X jest kompletnym ćwokiem i
    chamem", ale nie wolno powiedzieć: "Obywatel X jest kompletnym ćwokiem i chamem", chyba że umiesz to udowodnić. W tym pierwszym wypadku mówimy o własnych przekonaniach, a prawo do tego gwarantuje konstytucja. Nie radzimy jednak próbować. Może być trudno wytłumaczyć różnicę przeciętnemu sędziemu.

    Inny przykład z życia wzięty: sędzia uniewinnił kobietę, która powiedziała nieprawdę, bowiem uznał, że "wierzyła ona w to, co mówi". Czy zatem kłamać, to mówić nieprawdę, czy też mówić wbrew swoim przekonaniom?

Debata odbędzie się w sali HS. Rezerwacja obowiązuje grupy powyżej 10 osób. Tabela uzupełniania jest raz dziennie. 

godz. Czy wszechmocny bóg potrafi stworzyć kamień, którego nie mógłby unieść? 
14:00 GM Lubawka 20
LO 14 Wrocław 30
LO 15 Wrocław 30
LO 5 Wrocław 30
LO 2 Wrocław 30
LO 7 Wrocław 67
LO 11 Wrocław 15
LO 3 Wrocław 35
razem: 277
wolne miejsca: 15